maandag 15 januari 2018

Scherven brengen geluk

Een mandje oogst uit 2017
Scherven brengen geluk zegt men. Nou geluk hebben we genoeg en scherven ook. De kas op de moestuin is volledig uit zijn voegen gewaaid. We waren er al bang voor.
Met mijn ex heb ik de kas ooit opgehaald toen ik zwanger was van mijn jongste, Huub. Nadien vele mooie en mislukte oogsten meegemaakt in de kas, maar ook vooral veel scherven. Door het enigszins bejaarde systeem vlogen elk najaar bij een goede storm de glasplaten om je oren. Na mijn scheiding en de verkoop van het huis heb ik de kas aan lieve buren gegeven. Maar uit het niets. Zo ineens vorig jaar...kreeg ik de kas weer terug. Ik was dolgelukkig. Ben ik nog overigens. Maar ondanks dat Arjan de kas liefdevol en precies in elkaar heeft gezet en hij strakker en rechter staat dan ooit waaiden de glasplaten ons weer om de oren. En niet een beetje. Gewoon ronduit gevaarlijk. De glasscherven stonden tientallen meters verderop rechtop in het gras gespiest. Tijd om de moed op te geven en een andere weg in slaan. De kas hoeft natuurlijk ook niet perse bekleed te zijn met glas. We hebben rondgekeken en we hebben bij een winkel prachtig kaszeil gevonden. Niet stuk te krijgen en goed op te rollen voor iedere najaarsstorm. Daarnaast ook nog eens budgetvriendelijk. Dus nu voor de laatste keer hardleers scherven rapen. Kilo's!

Maar ondertussen ook nog steeds aan het oogsten uit de tuin. De boerenkool smaakt heerlijk en ook de pastinaak en de winterwortels zijn zalig. Zelfs kunnen we zo nu en dan nog wat snijbiet en selderij oogsten en staat er regelmaat kool op het menu.

En ondanks dat het niet in de planning lag hebben we zes prachtige melkgeiten op stal gekregen. De dames zijn nog niet gewend om naar buiten te gaan en het natte weer liet het ook niet echt toe. Maar nu het eindelijk wat droger is laten we het deurtje van de warme stal open zolang wij in de moestuin bezig zijn. Je kunt inmiddels zien dat de dames er gewoon op wachten. De ene heeft de buik al boller dan de andere. (Ze zijn namelijk nog drachtig ook) Als ik op het pad richting de moestuin loop te fluiten staan ze al met hun bolle buiken omhoog tegen het hek. De biks is lekker, maar naar buiten is nog leuker.

En dat nieuwsgierige gemekker maakt het opruimen van het glas een stuk gezelliger. Geluk zit heel dichtbij de scherven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten